Δοκίμια για τη Λογοτεχνία

Ταξινόμηση κατά:
  • Το Oulipo και η ευφορία της μετάφρασης Κυριακίδης Αχιλλέας

    5,00 

    Προλαμβάνοντας την εμφάνιση του μινιμαλισμού στη μουσική, αλλά και την πραξικοπηματική ανάρρηση της λογοτεχνικής θεωρίας στο θρόνο του αυτόνομου λόγου, οι συγγραφείς του OuLiPo τίμησαν μέχρις αποθεώσεως την αφοριστική άποψη του Μπόρχες κατά την οποία όλα έχουν ειπωθεί, κι εμείς δεν κάνουμε τίποτ’ άλλο απ’ το να τα επαναλαμβάνουμε, με παραλλαγές. Αυτή ακριβώς η μαγική λέξη («παραλλαγές») δίνει το στίγμα της ουλιπιανής θεώρησης της λογοτεχνίας ως «μετα-λόγου», εξηγεί ώς έναν μεγάλο βαθμό τη θαυμαστή εντέλεια του μπορχεσιανού σύμπαντος και μας επιτρέπει να φτάσουμε στα όρια της παραδοξολογίας, συμπεραίνοντας ότι κάθε ανάγνωση ενός λογοτεχνικού έργου (ακόμα και η επανανάγνωσή του απ’ τον ίδιο τον συγγραφέα του) δεν είναι παρά μια
    παραλλαγή του

  • Για την ποιητική γραφή Δοκιμίων σύνοψις Βέης Γιώργος

    10,00 

    Στον ανά χείρας τόμο έχουν συγκεντρωθεί μικρά δοκίμια ποιητικής και κείμενα για την ποίηση. Πεποίθηση του συγγραφέα, ο οποίος δημοσιεύει ποίηση από το 1973, είναι ότι η ποιητική γραφή εξακολουθεί να διευρύνει εννοιολογικά τον κόσμο, αποδίδοντας,εντέλει, τη δίκαιη διάστασή του. Ως το κατεξοχήν αντίβαρο στη μονοδιάστατη αγωγή των προσώπων ή των α-προσώπων, η ποιητική γραφή προτείνει αναβάθμιση των λειτουργιών της ίδιας της συνείδησης. Στην εξαιρετικά δίσημη αυτή χρονική συγκυρία, όπου ο κόσμος, εκτός των άλλων, βιώνει τη μία διάψευση μετά την άλλη, η ποίηση μπορεί να μας δείξει, μέσα από το δάσος των συμβόλων, τη βαρύνουσα αλήθεια της ύπαρξης.

  • Ναρκοπέδια της Ανάγνωσης Όψεις της αναγνωστικής περιπέτειας στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τη θεατρική παράσταση Λεοντάρης Γιάννης

    20,00 

    Οι μελέτες που περιλαμβάνονται στον τόμο αυτόν καλύπτουν την περίοδο από το 1994 έως το 2018 και διερευνούν εκείνο που ενυπάρχει στο έργο τέχνης ως μυστικό, ως πηγή ανησυχίας για τις βεβαιότητες του αναγνώστη / θεατή. Από τη συγκριτική ποιητική και τις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της συγκριτικής προσέγγισης λογοτεχνίας, κινηματογράφου και σκηνικής πράξης, μέχρι τη φιλμική ανάλυση και την εν θερμώ «ανάγνωση» θεατρικών παραστάσεων, ο τόμος αυτός μπορεί να διαβαστεί ως εργαλείο μεθόδου και ταυτόχρονα ως «αναγνωστική αποκοτιά».

    Η διατάραξη της ησυχίας του αναγνώστη και του θεατή από το ίδιο το έργο (μυθιστόρημα, φιλμικό κείμενο, θεατρική παράσταση) είναι η θεματική που συνδέει μεταξύ τους τα κείμενα του παρόντος τόμου, τόσο αυτά που δημοσιεύονται ως επεξεργασμένες, εμπλουτισμένες και εν μέρει αναθεωρημένες εκδοχές της πρώτης τους δημοσίευσης όσο και εκείνα που παρουσιάζονται εδώ για πρώτη φορά.

  • Τέσσερα Δοκίμια Όργουελ Tζορτζ / Orwell George

    13,00 

    Από τα κείμενα που παρουσιάζουμε εδώ τα τρία πρώτα αναφέρονται, με διαφορετικές αφορμές το καθένα, σε μορφές και πράγματα του Μεσοπολέμου, ενώ το τέταρτο («Η παρακώληση της λογοτεχνίας») ασχολείται με το ζήτημα της ελευθερίας του λόγου και τα όριά της μέσα στις διαδικασίες της σύγχρονης κοινωνίας, καθώς και με την ενδεχόμενη μοίρα των λογοτεχνικών ειδών μέσα σ’ αυτά τα όρια και αυτούς τους εμποδισμούς.

     

    Τα δοκίμια του Όργουελ έχουν το χαρακτηριστικό ότι διέπονται από μιαν έντονα κριτική διάθεση η οποία όμως διόλου δεν παραμορφώνει το αντικείμενό της που το προσεγγίζει πάντα με άκρα ευαισθησία και προσληπτική ετοιμότητα. Έτσι π.χ. οι εκτιμήσεις του Όργουελ για το φαινόμενο Νταλί, για τον Έλιοτ, τον Μίλλερ, τον Λώρενς, τον Πάουντ, τον Τζόυς, μπορεί να έχουν όλη τη δριμύτητα μιας κριτικής εμφανώς «πολιτικής» καταγωγής αλλά καταφέρνουν, ακόμη και όταν έχουν ευκαιριακό ή παρεκβατικό χαρακτήρα, να συλλαμβάνουν, να συντηρούν και να υπερασπίζονται το καίριο και το τίμιο.

     

  • Κριτικά Δοκίμια ΙΙ Μπερλής Άρης

    14,00 

    Τα δοκίμια αυτά, ακόμη κι όταν δεν ασχολούνται με ποιητικά έργα, αναζητούν το ποιητικό στοιχείο σε άλλα είδη λόγου, όπως η πεζογραφία, η αυτοβιογραφία, το ταξιδιωτικό, το δοκίμιο, όπου τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερο η ποίηση, ως έντεχνη διατύπωση σημαίνουσας ιδέας ή αισθήματος, αναζητεί ασφαλές καταφύγιο, εγκαταλείποντας την τυπική, άτερπνη και άσχετη με κάθε πραγματικότητα ποίηση που γράφεται σήμερα.

  • Για μια Κριτική Θεωρία της Λογοτεχνίας Λόβενταλ Λεό / Löwenthal Leo

    10,00 

    Πυρήνας του βιβλίου είναι μια διάλεξη που έδωσε ο Λεό Λόβενταλ το 1981 στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου με τίτλο «Μία ανασκόπηση της κοινωνιολογίας της λογοτεχνίας», όπου ασχολείται με την κριτική θεωρία, τη λογοτεχνία ως τέχνη και ως μαζική κουλτούρα, την κοινωνική ένταξη του ατόμου, την ιστορία των δεινών και των παθών του. Το βιβλίο πλαισιώνεται από εισαγωγή του Jürgen Habermas, μια συζήτηση του Λόβενταλ με τον Helmut Dubiel για το Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών της Φρανκφούρτης και βιογραφικά στοιχεία για το συγγραφέα.

  • Η Ορεσίβια Ποιητική Μνήμη του Τάσου Πορφύρη Ο μεταπόλεμος και οι ποιητές της ορεινής ενδοχώρας Ζήρας Αλέξης

    9,00 

    Το τι αποτελεί ιερό στην ποίηση του Τάσου Πορφύρη δεν είναι δύσκολο να το διακρίνουμε. Είναι η καταγωγική μνήμη της δύσβατης ηπειρώτικης ενδοχώρας, αλλά και των πλασμάτων της που έζησαν και ζουν εκεί. Για τη φαντασία του ποιητή, η ορεινή πατρίδα, η μουσική της παράδοση, οι ελεγειακοί της ρυθμοί, το μοιρολόι και το πένθος, υπήρξαν ένα είδος ακίνητου κέντρου. Ένα σημείο προς το οποίο είναι στραμμένος μόνιμα, όπως σε μαγνητική πυξίδα, ο νόστος του.

  • Οι Ελληνικές Μεταφράσεις της Γαλλικής Λογοτεχνίας Συμβολή στην καταγραφή και στη μελέτη της παρουσίας τους στα ελληνικά γράμματα από το 1900 έως το 2010 Σωφρονίδου Φανή

    16,00 

    Μια μελέτη που περιλαμβάνει τη βιβλιογραφική καταγραφή των ελληνικών μεταφράσεων της γαλλικής λογοτεχνίας (πεζογραφίας – θεάτρου – ποίησης), που εκδόθηκαν στη χώρα μας στο χρονικό διάστημα από το 1910 έως το 2010. Στόχος της έρευνας αυτής είναι, να αποτελέσει για τον μελετητή, τον μεταφραστή, τον εκδότη, τον αναγνώστη, έναν επαρκή βιβλιογραφικό εξοπλισμό, προκειμένου να προχωρήσουν σε πιο προσωπική αναζήτηση γύρω από τη μεταφραστική περιπέτεια της γαλλικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα.

  • Μίμηση Ήχων Σημειώσεις για την ποίηση Λυκιαρδόπουλος Γεράσιμος

    9,00 

    Τα κείμενα του βιβλίου είχαν δημοσιευθεί, σε πρώτη μορφή, στο περιοδικό Σημειώσεις, από το 1989 έως το 2007. Πρόκειται για σκέψεις του συγγραφέα, σχετικά με την ποίηση και τη λειτουργία της, με την ιδιότητα του ποιητή, του μεταφραστή, του αναγνώστη, του πολιτικού όντος.

  • «Γραφέως Κάτοπτρον» ή Πέρα από τις Λέξεις: η «Λέξη» Εισαγωγή στην ποίηση του Γιάννη Πατίλη Χριστοδούλου Α. Κ.

    15,00 

    Το πρώτο μέρος της εργασίας αυτής πραγματεύεται την πρώτη ποιητική συλλογή του Γιάννη Πατίλη. Στο δεύτερο μέρος σκιαγραφείται η πρωτότυπη οντολογία που υπηρετούν όλα τα ποιήματά του, και στο τρίτο καταχωρούνται τα σχόλια του μελετητή σε μια ανθολογία ποιημάτων από όλες τις συλλογές του Πατίλη.

  • Μικρός Τύπος: Το Λογοτεχνικό Περιοδικό Θεωρία και ασκήσεις. Κείμενα 1978-2013 Πατίλης Γιάννης

    12,00 

    Στο βιβλίο αυτό έχουν θησαυριστεί κείμενα (ομιλίες, άρθρα, συνεντεύξεις, σχόλια, κριτικές) τριανταπέντε περίπου ετών, κύριο θέμα των οποίων είναι η εξέταση, στη θεωρία και στην πράξη, του Λογοτεχνικού Περιοδικού ως επιμέρους μορφής του εκδοτικού φαινομένου, που έχει χαρακτηριστεί στη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική ως Μικρός Τύπος. Η παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την ανάμιξη του συγγραφέα τους στη σύνταξη, έκδοση και κυκλοφορία λογοτεχνικών περιοδικών, προεξέχοντος του περιοδικού Πλανόδιον το οποίο εξέδιδε από τη δεκαετία του 1980.

  • Γκαίτε και Τολστόι Mαν Tόμας / Mann Thomas

    12,00 

    Η γνωστή τάση του Τόμας Μαν να εμπλέκει στη δομή της μυθιστοριογραφίας του τον δοκιμιακό λόγο εμφανίζεται εδώ αντεστραμμένη. Το δοκίμιό του «Γκαίτε και Τολστόι» έχει την υφή ενός πολυπρόσωπου αφηγήματος, όπου γύρω από τα πρόσωπα των δύο βασικών χαρακτήρων του, διαγράφονται διάφορες φιγούρες του εποχικού περίγυρου που καθόρισε την προσωπικότητά τους και καθορίστηκε από αυτήν.