Περί Τεχνών

Ταξινόμηση κατά:
  • Κάτοικοι της σκηνής Λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών Λεοντάρης Γιάννης

    18,50 

    Το βιβλίο αυτό είναι ένα εργαλείο σκηνικής πρακτικής το οποίο απευθύνεται στους ανθρώπους του θεάτρου: ηθοποιούς, σκηνοθέτες, φοιτητές και καθηγητές πανεπιστημιακών τμημάτων θεάτρου, σπουδαστές και καθηγητές δραματικών σχολών ή σχολών σκηνοθεσίας. Δεν αποσκοπεί ωστόσο στο να τους οδηγήσει σε μια κλειστή διαδρομή αλλά, αντίθετα, προτείνει μια σειρά από πρακτικά εργαλεία διαχείρισης του θεατρικού κειμένου. Επιδιώκει, επίσης, να πολλαπλασιάσει τα ερωτήματα και τις πιθανές διαδρομές για την προσέγγισή τους μέσα από έναν δυναμικό διάλογο με κείμενα σπουδαίων δασκάλων της θεατρικής τέχνης.

     

    Η λεκτική δράση αναφέρεται στη συνειδητή εμπλοκή του σώματος στη διαδικασία εκφοράς του θεατρικού κειμένου, ανεξάρτητα από τη θεατρική φόρμα την οποία ο ηθοποιός υπηρετεί κάθε φορά, και προϋποθέτει τη συχνά υπερβατική ή ποιητική χρήση όλων των εκφραστικών εργαλείων που έχει στη διάθεσή του ο ηθοποιός: αναπνοή, βλέμμα, σωματική στάση, ρυθμολογία, τονικότητες, χειρονομίες κ.ά.

  • Ναρκοπέδια της Ανάγνωσης Όψεις της αναγνωστικής περιπέτειας στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τη θεατρική παράσταση Λεοντάρης Γιάννης

    20,00 

    Οι μελέτες που περιλαμβάνονται στον τόμο αυτόν καλύπτουν την περίοδο από το 1994 έως το 2018 και διερευνούν εκείνο που ενυπάρχει στο έργο τέχνης ως μυστικό, ως πηγή ανησυχίας για τις βεβαιότητες του αναγνώστη / θεατή. Από τη συγκριτική ποιητική και τις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της συγκριτικής προσέγγισης λογοτεχνίας, κινηματογράφου και σκηνικής πράξης, μέχρι τη φιλμική ανάλυση και την εν θερμώ «ανάγνωση» θεατρικών παραστάσεων, ο τόμος αυτός μπορεί να διαβαστεί ως εργαλείο μεθόδου και ταυτόχρονα ως «αναγνωστική αποκοτιά».

    Η διατάραξη της ησυχίας του αναγνώστη και του θεατή από το ίδιο το έργο (μυθιστόρημα, φιλμικό κείμενο, θεατρική παράσταση) είναι η θεματική που συνδέει μεταξύ τους τα κείμενα του παρόντος τόμου, τόσο αυτά που δημοσιεύονται ως επεξεργασμένες, εμπλουτισμένες και εν μέρει αναθεωρημένες εκδοχές της πρώτης τους δημοσίευσης όσο και εκείνα που παρουσιάζονται εδώ για πρώτη φορά.

  • Βίος και Πολιτεία Η συνέντευξη για τα Αρχεία της Αμερικανικής Τέχνης το 1977 Κάλας Νικόλαος

    12,00 

    Μέσα από τη συνέντευξη αυτή, που συνιστά μια αναδρομή στη ζωή και στο έργο του, ο Κάλας εκφράζεται ως μάρτυρας και μέτοχος των πιο σημαντικών, βίαιων, ρηξικέλευθων και ανθεκτικών κινημάτων της πρωτοποριακής τέχνης και σκέψης του 20ού αιώνα: από το φουτουρισμό στον υπερρεαλισμό, πριν και μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, την ποίηση των μπητ και την ποπ αρτ, με σταθερές συνιστώσες τον τροτσκισμό και τη διεπιστημονικότητα.

  • Το Πνεύμα ως Πάθος Δύο δοκίμια για τον Αρτώ και τον Κανέττι Σόντακ Σούζαν / Sontag Susan

    11,00 

    Στα δύο δοκίμια του βιβλίου αυτού, η Σούζαν Σόντακ επιχειρεί να αναδείξει το «πάθος του πνεύματος» ως το στοιχείο που ενώνει τον Αρτώ και τον Κανέττι. Εν συνεχεία, η παράλληλη ανάγνωσή τους, καταδεικνύει τις διαφορές μάλλον παρά τις ομοιότητες των δύο αυτών ιδιόρρυθμων συγγραφέων, με τον Αρτώ να φτάνει στην πλήρη σωματοποίηση της τέχνης, ενώ ο Κανέττι, μέσω μιας υπερόξυνσης του πνεύματος, οδηγείται σε μια δονκιχωτική άρνηση της σωματικότητας.

  • Παράθυρο στο Χάος Καστοριάδης Κορνήλιος

    15,00 

    Ο Καστοριάδης είχε θέσει με ιδιαίτερη δριμύτητα το θέμα του νοήματος αλλά και του μέλλοντος της καλλιτεχνικής δημιουργίας, πολύ προτού ξεσπάσει η διαμάχη για «την κρίση της σύγχρονης τέχνης». Η διάγνωσή του ήταν ζοφερή. Η παρούσα κατάρρευση της καλλιτεχνικής δημιουργίας είχε βαριές επιπτώσεις τόσο για το παρελθόν όσο και για το μέλλον. Για το παρελθόν, καθόσον «εκεί όπου δεν υπάρχει παρόν δεν υπάρχει ούτε και παρελθόν». Για το μέλλον, καθόσον «η ζωντανή μνήμη του παρελθόντος και ο σχεδιασμός ενός εκτιμημένου μέλλοντος εξαφανίζονται ταυτόχρονα».

  • Ο Κόσμος και το Παντελόνι και Ζωγράφοι του Εμποδίου Mπέκετ Σάμουελ / Beckett Samuel

    10,00 

    Είναι γνωστή η σχέση του Μπέκετ με τη ζωγραφική και έχει επαρκώς σχολιασθεί από τους μελετητές του. Με αφορμή τις παράλληλες εκθέσεις των δύο Ολλανδών ζωγράφων Μπραμ και Γκερ βαν Βέλντε, ο Μπέκετ γράφει τα κείμενα του βιβλίου αυτού, ανοίγοντας μια συζήτηση για τη μοντέρνα τέχνη, πάντοτε επίκαιρη και καίρια, αναδεικνύοντας τη στενή σχέση ζωγραφικής και λογοτεχνίας.

  • Η Φωτιά και ο Πάγος Σκέψεις για την τέχνη και την τρέλα Sass Louis A.

    14,00 

    Η ψυχιατρική θεωρεί ότι η σχιζοφρένεια χαρακτηρίζεται από τον κατακλυσμό του εαυτού από ασυνείδητα πάθη, άποψη που συνάδει με τη γενική εκτίμηση για τη σύγχρονη τέχνη και υπονοεί ότι ο σχιζοφρενικός ασθενής και ο καλλιτέχνης ζουν και μεταδίδουν τη φωτιά. Ο Louis Sass αμφισβητεί το δεδομένο αυτό και υποστηρίζει πως αντί για τα ένστικτα και τα πάθη είναι το απόμακρο βλέμμα, η συναισθηματική αδιαφορία και η κυριαρχία του νου που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη τέχνη.

  • Γιανούλη Χαλεπά – 142 Ελεύθερα Σχέδια

    30,00 

    Τα σχέδια του Χαλεπά έχουν ιδιαίτερη σημασία για την κατανόηση του γλυπτικού του έργου. Μέσα από αυτά βλέπει κανείς τη σκέψη του: πώς βασανιστικά αναλύει τα διάφορα θέματα που τον απασχολούν κατά την περίοδο που ακολούθησε τον εγκλεισμό του στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας μέχρι το θάνατό του. Μέσα από τα σχέδια ξετυλίγονται όλες οι ανησυχίες του και αναδεικνύονται όλα τα θέματα που κατά καιρούς τον ενδιέφεραν. Τα λίγα έργα που έχουν χαθεί ξαναζωντανεύουν μέσα από αυτές τις μολυβιές, ενώ τα έργα, που δεν βρήκε χρόνο να εκτελέσει, παίρνουν σάρκα και οστά και προστίθενται στο σώμα της συνολικής του δημιουργίας.

  • Πώς Πάνε στον «Παράδεισο» του Αρκά Ανατρέχοντας στην ιστορία του γέλιου Μαρτινίδης Πέτρος

    Εξαντλημένο

    «Η διακωμώδηση οτιδήποτε σοβαρού δεν επιτρέπει να ξεχνάμε κάθε σοβαρότητα στο ίδιο το γέλιο», επισημαίνει ο συγγραφέας κάπου στο τέλος αυτού του βιβλίου. Γι’ αυτό, στις τρεις ενότητές του διατρέχει την ιστορία του γέλιου, εξετάζει τη γενεαλογία όλων των σειρών του Αρκά -από τον Κόκκορα του 1981 μέχρι τη Ζωή μετά του 2007- κι επιχειρεί να εντοπίσει την ιδιοπροσωπία και το βεληνεκές του χιούμορ του. Στο βιβλίο περιλαμβάνονται 100 έγχρωμα strips από τα βιβλία του Αρκά.

  • Η Μέθοδος των Τριών Αρβανιτάκη Ελευθερία, Κοροπούλης Γιώργος, Ρωσόπουλος Τάσος

    Εξαντλημένο

    Το θέμα που δίνεται εδώ είναι το κατεξοχήν αυτονόητο, αν μας ενδιαφέρει να εξερευνήσουμε τις σχέσεις της μουσικής με την ποίηση: είναι το θέμα του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Αναπτύσσεται τρεις φορές: την πρώτη φορά συνδυάζοντας μεταφράσεις αρχαίων Ελλήνων ποιητών (Σαπφώ, Ήριννα, Θεόκριτος, επιγραμματοποιοί). Τη δεύτερη φορά, ο Κοροπούλης ξεκινά συνδυάζοντας και πάλι παλιές μεταφράσεις Λατίνων ποιητών (Οβίδιος, Βιργίλιος), από κει και πέρα, όμως, οι μεταφράσεις είναι δικές του (Δάντης, Λεοπάρντι, Χαίλντερλιν). Την τρίτη φορά, η ίδια μείξη επαναλαμβάνεται σε συμπυκνωμένη μορφή: στίχοι του Σίλλερ, του Προπέρτιου και του Γκαίτε συνδυάζονται σε ένα μοναδικό ποίημα.

    Η έκδοση συμπληρώνεται με CD σε μουσικές συνθέσεις του Τάσου Ρωσόπουλου και με τη συμμετοχή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη σε ένα τραγούδι.

  • Brancusi κατά Ηνωμένων Πολιτειών Η ιστορική δίκη (1927-1928)

    16,00 

    Στη Νέα Υόρκη, στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο Ρουμάνος γλύπτης Μπρανκούζι προσέφυγε στη δικαιοσύνη, καθώς η κυβέρνηση των ΗΠΑ δασμολόγησε το χάλκινο έργο του με τίτλο Πουλί στο χώρο, παρότι ο νόμος επέβαλλε ατέλεια εισαγωγής στα έργα τέχνης, επειδή έκριναν πως το επίμαχο «αντικείμενο» δεν ανήκε σε αυτή την κατηγορία. Το δικαστήριο εκλήθη να απαντήσει αν το έργο έπρεπε να εισαχθεί ή όχι ατελώς, αν ήταν ή δεν ήταν έργο τέχνης. Η ανάγνωση των πρακτικών της δίκης είναι συναρπαστική. Οι διάλογοι δεν αγγίζουν απλώς τα όρια του παραλόγου, αλλά και καθιστούν σαφή την αναρμοδιότητα των δικαστηρίων να αποφανθούν περί παρομοίων ζητημάτων.

  • Η Νέα Τέχνη να Φτιάχνεις Βιβλία Carrión Ulises

    20,00 

    Μια αιρετική πρόταση ως προς το τι συνιστά ένα βιβλίο. Μέσα από μια σειρά εκκεντρικών υποθέσεων και ευφάνταστων αφορισμών, o Κάριον προ(σ)καλεί συγγραφείς, εκδότες, τυπογράφους και αναγνώστες να θεωρήσουν το βιβλίο ως μια μορφή τέχνης, όπου η φόρμα συνεισφέρει στο νόημα όσο και στο περιεχόμενο.